..:: Saya Seorang Guru ::..

Saturday, May 16, 2009


Hari ni banyak dapat SMS, berbagai macam gaya bahasa dan intonasi. Walau berbeza sekali, yang sama adalah di penghujung ayat ada tercatat "Selamat Hari Guru".

"Dulu 'dia' pegang rotan, kau kata 'dia' garang. Bila 'dia' lambat masuk kelas kau kata 'dia' malas. Bila 'dia' marah kau kata 'dia' melampau. Kini, sebenarnya KAU adalah DIA!".

Ini adalah salah satu sms yang bertahun sudah diterima. hampir saban tahun sms ini akan diterima. Dan setiap kali diterima, ia kan membuatkan tersenyum sendirian. Namun begitu ia tetap menerbitkan rasa berfikir dan bermuhasabah...

'DIA' itu sebenarnya bukan 'KAU' bagi saya.

Sungguh tidak bersyukur jika kita pernah mengatakan 'DIA' itu sedemikian. Guru yang mengajarkan di dalam kelas, berpanas di bawah mentari untuk latihan sukan, melaungkan ayat-ayat nasihat jika microfon tidak berfungsi dan mebuatkan hilai tawa di dalam kelas.

Sungguh tidak adil dengan perkataan sedemikian.
Jika sekarang, 'KAU' adalah 'DIA' ini bermakna sewaktu dulu ilmu yang ditimba tidak BARAKAH, amalan yang diterima dari 'DIA' tidak pernah menyemai hati, dan yang paling hina, adakah kata-kata oleh 'KAU' tersebut tidak pernah dimaafkan oleh 'DIA'. Bukankah barakah sebagai pemanis hati?

Dengan kata lain, inilah penyebab orang yang bergelar Guru malu dengan kalimah tersebut!


Kepada semua yang pernah di ajar oleh guru,
gunakan kesempatan untuk mengenang jasa guru.

Kepada semua Guru,
jadilah guru biasa TETAPI usahanya LUAR BIASA!


SELAMAT HARI UNTUK CIKGU!

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP