..:: Ostomy Dalam Aspek Keagamaan ::..

Friday, April 17, 2009

16 April 2009, Hospital Miri

Hari ni dapat berjumpa dengan nurse-nurse di Hospital. Saya dijemput untuk memperkatakan tentang tajuk "STOMA CARE in ISLAMIC VIEW", dalam kata orang kampung saya Penjagaan Ostomy dalam Pandangan Agama.

Apakah Ostomi?

Dalam kamus perubatan dinamakan sebagai STOMA, manakala Ostomy adalah perkataan yang digunakan dalam bahasa Melayu, namun begitu jika kita mencari penggunaan Ostomy, kita jarang mendengar perkataan tersebut. Perkataan Stoma adalah perkataan rasmi untuk pembedahan ini.

Apakah Kolostomi?

Koostomi adalah satu nama yang dirujuk kepada Stoma atau Ostomy tadi dan penggunaan kalimah ini juga didapati di dalam Himpunan Fatwa Negara kita.

Apakah Beg Kolostomi?

Beg Kolostomi adalah satu bekas yang ditampal selepas pembedahan di perut. Pembedahan ini adalah bertujuan untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh pesakit yang berkaitan tentang usus mahupun yang berkaitan tentang pembuangan najis.

Jadi, saya perlu bercakap tentang bagaimana agama memberikan kelonggaran kepada para pesakit. Pendengar saya pada hari ini juga bukan sahaja Nurse Islam, tetapi juga dari kalangan yang bukan beragama Islam. Saya ucapkan terima kasih kepada mereka yang sudi untuk memberikan tunjuk ajar kepada pesakit yang beragama Islam dalam urusan bersuci, berwuduk dan sebagainya.

Sebagai Rumusan untuk permasalahan ini, saya rujuk di dalam Fatwa Terkini Majlis Fatwa Kebangsaan;

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP