PALESTINE in my HEART, PETRONAS Carigali, Miri

Saturday, January 24, 2009

Palestine In My Heart telah berjaya di lancarkan di auditorium Petronas Carigali, Miri. Program ini adalah susulan Road Show yang dilaksanakan oleh Yayasan Amal, Unit Miri dengan kerjasama NGO dan beberapa badan kerajaan. Sekalung Tahniah untuk saudara Muhtar Suhaili atas inisiatif dan kesungguhan.

Dengan bahasa Inggeris sebagai medium perantaraan, sedikit terasa butterfly in my stomach speaking di permulaan dalam persembahan saya. Maklumlah lidah melayu yang sangat kemelayuan! Selain itu pendengar yang hadir terdiri dari Staff Petronas dan Shell serta pendengar yang lain. Bercakap dihadapan pendengar yang sangat mahir dalam menggunakan Bahasa Inggeris lebih membuatkan saya lebih gementar. Tetapi kalau bukan sekarang kita berlatih dan mencuba, bila lagi?

Saya membuat presentation berdasarkan beberapa unsur berikut;
  • Sejarah palestin dan bagaimana perkembangan Dunia Islam
  • Perbandingan agama antara Islam, Yahudi dan juga Kristian [Saya merujuk kepada beberapa orang kawan beragama Kristian yang saya anggap pious dalam urusan agama mereka]
  • Perbezaan antara Israel dan Yahudi.
  • Ketuhanan Yang satu
  • Selamatkan Gaza dan Yahudi yang melakukan kerosakan
  • Propaganada Yahudi dan bagaimana kekuatan mereka dijana.

Matlamat Menghalalkan Cara? [Dirujuk Presentation Aman Malaysia Presentation, 2007.]

Dalam kitab anutan mereka ada tercatat bahawa mereka dapat melakukan apa sahaja. “Jews May Rob and Kill Non- Jews”. Satu kepastian untuk menghalalkan cara dan diikuti dengan bangga oleh Kaum Yahudi. Satu soalan dan kesedihan, bagaimana TUHAN mereka mengajar mereka?

Dalam petikan dari Sanhedrin 57a meneyebut “When a Jew murders a gentile ("Cuthean"), there will be no death penalty”. Ada juga meyebut What a Jew steals from a gentile he may keep.

Cuba bayangkan bagaimana apa sahaja yang dijumpai dan apa sahaja yang dimahukan hatta membunuh nyawa yang selain dari Yahudi adalah dibolehkan dan apa sahaja adalah hak milik mereka. Kenapa? Kerana mereka adalah Yahudi.

MISHNAH + GEMARA = TALMUD

Kitab Talmud dianggap sebagai interpretasi Taurat. Setelah 150 tahun, Rabi Yudas menghimpunkan wahyu2 yang tercicir – dinamakan Mishnah (tafsir & pelengkap Taurat) Diubahsuai di biara2 Palestin & Babylonia – kitab Gemara. Mishnah + Gemara = Talmud, bererti Kitab ajaran agama & keperibadian Yahudi.

Cuba bayangkan apabila kitab anutan adalah satu inerpretasi dari kitab lain. Malah mereka mengumpulkan wahyu yang tercicir. Bagaimana boleh wahyu dicicirkan?

Jelas sekali bahawa al-Quran yang berada di tangan kita adalah yang terhebat. Tidak ada penambahan dari mula hingga akhir. Dan dijamin oleh Allah sehingga hari kiamat.

Siapa Israel? Siapa Yahudi? Siapa Tuhan Mereka?

Apabila menyebut tentang tuhan bagi Yahudi, saya telah mengkaji dari sudut Yahudi dan Israel. Berikut adalah kenyataan dari sesawang [Bukan sesawang picisan] mereka;

“The people of Israel (also called the "Jewish People") trace their origin to Abraham, who established the belief that there is only one God, the creator of the universe (see Old Testament). Abraham, his son Yitshak (Isaac), and grandson Jacob (Israel), are referred to as the patriarchs of the Israelites. All three patriarchs lived in the Land of Canaan, that later came to be known as the Land of Israel.”. Rujuk [www.science.co.il/Israel-history.asp]

Siapa Tuhan Yang satu [ONLY ONE GOD?]

Jelas dan sangat jelas, mereka telah menyimpang dari ajaran sebenar! Tuhan tidak pernah mengarahkan pembunuhan kejam. Tidak pernah tuhan mengajar untuk meninggikan bangsa sendiri dan menghalalkan cara untuk menguasai. Tetapi dengan terang, mereka adalah bangsa yang Zalim dan sebenarnya Holocoust!

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP