Maka nikmat Tuhan yang manakah kamu dustakan?

Tuesday, January 13, 2009

Sudah seminggu saya cuba uploadkan beberapa keping gambar untuk tatapan pembaca. Bukan setakat itu sahaja, yang nak di publish pun, tak dapat di upload. Error On Page dan banyak lagi term di alam maya yang keluar. Sehingga saya terpaksa beberapa kali mengulangi perbuatan yang sama dan dengan penuh hampa, petak dialog tetap memaparkan “Fail to complete your request” . Walaupun di cari solution, namun masalah yang dihadapi dalam mengupload gambar juga dihadapi oleh ramai blogger yang saya surf dalam forum google ni. Rasa macam dah nak start cari web hosting pulak. Ini munkin kelemahan yang dhadapi apabila menggunakan sesuatu yang ‘Free’.

Menyebut pasal free, biasanya jarang benar yang menghargainya. Jarang sekali ingin terus berterima kasih. Maklumlah, free. Tidak perlu modal untuk mendapatkannya. Dengan menggunakan sedikit masa, sudah pasti akan dapat apa yang free tu.Tak kira lah, pasal minum free ke, makan free

Sebab itu kebanyakan manusia tidak bersyukur dengan apa yang percuma. Sebagai contoh, udara yang Maha Kuasa berikan. Nikmat minuman yang menghilangkan dahaga, juga nikmat cahaya yang menerangi seluruh alam. Tidak terkira nikmat urat menyelirat seluruh rongga dengan perjalanan darah yang bersilang perjalanan putih dan merah. Jelas sekali, manusia jarang mengucapkan syukur pada pemberian percuma.

Kalau dulu, kepada yang biasa terbang dengan pernerbangan premium, sudah pasti akan terbiasa dengan layanan istimewa, yang menggambarkan Hospitality Malaysia. Tetapi jika kekadang sekali terpaksa menggunakan “Everyone Can Fly” baru mereka tahu nikmatnya tidak perlu beratur panjang untuk masuk ke cabin. Jika tambang murah, terpaksa dibayar untuk memilih tempat duduk awal. Bila dah kena beratur, berebut, berat bagasi yang terpasa di bayar dengan paksa rela dan sebagainya. Baru lah manusia rasa seronoknya dan nikmatnya menikmati khidmat yang percuma.

Sebut pasal nikmat, kita tentu ingat dalam Surah Ar-Rahman Allah swt telah menukilkan ayat yang menggunakan lafaf istifhamiyyah [Pertanyaan dengan dimulakan huruf ‘Hamzah’]. Beberapa kali diulang dengan pertanyaan. “Maka nikmat yang manakah engkau dustakan?”.

Allah yang maha pemurah, yang menajarkan ilmu al-Quran, Dia menciptakan manusia, Mengajarnya pandai berbicara, Matahari dan bulan (beredar) menurut perhitungan, Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepada NyaDan Allah telah meninggikan langit dan Dia meletakkan neraca (keadilan), Dan Allah telah meratakan bumi untuk makhluk(Nya), Di bumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang, Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya.

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

Bila dah rasa macam nak frust.. Mmm, Wahai diriku, bersyukurlah…

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP