MERENUNG PADA DIRI

Wednesday, November 05, 2008

Bab 1

Akurlah pada fitrah insaniah kita bahawa langit dan bumi ada penciptanya. Termasuklah diri kita, tentunya peraturan pencipta ini yang terbaik untuk kebahagiaan kita. Bukan sebaliknya. Jangan ingkari dan langgari peraturan itu. Nanti kita mendapat murkaNya.

Bila tersalah jalan, mengakulah padaNya, kembali kepadaNya.

Nanti kita beroleh kasih dan sayangnya. "Pelukkan" sayangnya teramat luas, sedangkan kita terlalu hina di sisi rahmatNya. Yakinlah… Dia maha pengasih. Dia maha penyayang. Selagi kita tidak mensyirikkanNya, masih ada sinar keampunan buat kita.

Redha dan ampunNya lebih luas dari langit dan isinya.

Kita masih ingat Sayyidina Umar Sebelum Islamnya pernah menggali tanah dan ditanam hidup anak perempuan kesayangannya.

Bila mana bertemu "cahaya" itu. Penghulu kita memberi jaminan bahawa dia yang menanam anak tadi adalah salah seorang yang dijanjikan masuk ke syurga!

SubhanaLlah! Yakinlah selagi kita mempunyai kalimah itu Dia tetap memandang sayang kepada kita. Maha penerima taubat. Usah kita berputus asa dari rahmatNya. Mengakulah kita terhadap salah dan keterlanjuran kita.


Sujudlah, rendahkanlah diri kita di hadapanNya. Rasa kerdil diri dan kita tak punya apa-apa. Bila sinar itu masih ada dalam sanubari kita, sama-samalah berwuduk, berdiri dan hadapkan muka dan badan ke arah kiblatnya.

Agungkanlah dia dan dialah yang maha besar dan empunya segalanya ini. Dan bila mana meletakkan dahi setaraf dengan tapak kaki, bisikkanlah, rayulah, pohonlah dalam hati dengan bersungguh-sungguh, seolah-olah itulah permintaan terakhir dari kita.

"Ya Allah ku letakkan dahiku ini di atas bumimu, kuserahkan diriku ini pada Mu, memohon redha dan restu Mu, kiranya engkau tidak redha aku hidup di atas bumi Mu dan berada di bawah langit Mu. Maka jadilah aku orang-orang yang rugi, rugi yang kekal abadi.

Lalu, ku serahkan diriku ini pada Mu, Mengharapkan kasih dan sayang Mu….

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP