..:: MORE job .. LESS talk ::..

Friday, April 03, 2009

Some people say;

"Well Said and Well Done",

and other say;
"Well said NOT Well Done".

So, which one will entertain your heart? Possible or not if the first phrase is the best one? Or it quite sometimes sadly we love to the second phrase.

Hmmmm... Dah lama betul tak menulis dalam english, rasa macam kaku dan beku. Dulu boleh la kata macam ulat buku, tapi sekarang kenapa tak jadi rajin macam dulu?

"Well Said, Not Well Done"

Dalam dunia pekerjaan, terlalu ramai yang pandai bercakap. Tidak kira di mana dan sebagainya, bercakap seperti tahu semuanya. Ini dinamakan sebagai, well said. Kebiasaannya yang terlalu banyak bercakap akan banyak mengeluarkan kata-kata kosong dan tidak boleh dipegang. Sedihnya lagi bercakap dengan hanya melihat kepada glamour dan gembira disebabkan orang lain mendengar perkataannya.

Sayangnya, Well said tadi tidak disulami dengan Well done. Al-Quran juga mengatakan tentang "Kenapa kamu katakan sedangkan kamu tidak melakukan?". Sepatutnya yang banyak berkata perlu membuktikan bahawa kata di kota dan semangat mengata dibuktikan.

"Well Said And Well Done"

Kata-kata ini bukan senang hendak dilaksanakan. Kata-kata yang baik, dan disulami dengan bukti kenyataan yang tepat. Jarang sekali yang melakukan demikian. Bukan senang hendak membuktikan membuat yang terbaik. Yang pasti kerja yang sempurna akan menutup mulut pengkritik yang hina! Dengan sebab ini Islam tidak mengajar umatnya suka mengata!

Bagaimana dengan saya?

Cuba lihat tajuk di atas, tercatat "MORE Job, LESS Talk". Kenapa tidak memilih dua frasa diatas?

Jawapan; Sebab keduanya berisiko tinggi. Jika hanya bercakap, dan tidak melakukan dengan baik, sudah pasti ia dinamakan sebagai Mat Jenin!

Jika pandai bercakap, dan buat dengan baik pula. Juga berisiko, ini kerana apa yang dikatakan akan selalu diperhatikan dan akan dilihat sebagai peluang petualang untuk menjatuhkan jika tidak berjaya melakukan sesuatu. Bahaya lagi apabila ada yang tak kena dihati yang lain.

Jadi kenapa More Job, Less Talk?

Keputusan saya;

Sebab bercakap banyak tak guna kalau tak bekerja dengan baik.
Biar banyak kerja, kurang bercakap, kerja Siap!

Anda pilih yang mana?

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Foam by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP